7 rzeczy, które mogą Państwo zrobić, aby zapobiec udarowi mózgu.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej, kliknij tutaj:

  1. Udar mózgu

  2. Rehabilitacja do udarze

  3. Rehabilitacja ręki po udarze

  4. Rehabilitacja chodu

  5. Rehabilitacja logopedyczna

  6. Rehabilitacja wzroku

  7. Emocje po udarze

  8. Dieta i witaminy po udarze

  9. Życie po udarze

  10. FitMi, MusicGlove i sprzęt rehabilitacyjny

12 marca 2021 - 25-letnia modelka Hailey Bieber została zwolniona ze szpitala w Palm Springs po tym, jak podczas śniadania z mężem Justinem Bieberem doznała mikro udaru.

Czy sądzisz, że udar mózgu nie dotyczy Ciebie? Mylisz się. Zapobieganie udarom mózgu może rozpocząć się już dziś. Proszę się zabezpieczyć i uniknąć udaru, niezależnie od wieku i historii rodziny.

Co można zrobić, aby zapobiec udarowi? Wiek zwiększa podatność na udar, podobnie jak fakt posiadania matki, ojca lub innego bliskiego krewnego, który miał udar.
Nie można cofnąć lat ani zmienić historii rodziny, ale istnieje wiele innych czynników ryzyka udaru, które można kontrolować - pod warunkiem, że jest się ich świadomym. 

Ilustracja znaku stopu z napisem Stop udarom

Wiedza to potęga. Jeżeli wiesz, że dany czynnik ryzyka sabotuje zdrowie i predysponuje do zwiększonego ryzyka wystąpienia udaru, może podjąć kroki w celu złagodzenia skutków tego ryzyka.

Jak zapobiegać udarowi mózgu

Oto siedem sposobów na to, jak zacząć ograniczać swoje ryzyko już dziś, aby uniknąć udaru mózgu, zanim on nastąpi.

1. Obniżenie ciśnienia krwi

Wysokie ciśnienie krwi jest ogromnym czynnikiem, który podwaja lub nawet czterokrotnie zwiększa ryzyko udaru, jeżeli nie jest kontrolowane. Wysokie ciśnienie krwi jest największym czynnikiem zwiększającym ryzyko udaru zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet. Monitorowanie ciśnienia krwi i, jeżeli jest ono podwyższone, leczenie go, to prawdopodobnie największa różnica, jaką ludzie mogą zrobić dla swojego zdrowia naczyniowego.

Cel: Idealnym celem jest utrzymanie ciśnienia krwi poniżej 130/80. Ale mogą istnieć ważne powody, dla których Ty, jak i lekarz nie będą chcieli, aby odczyty były tak niskie. Dla niektórych bardziej odpowiedni może być mniej agresywny cel (np. nie wyższy niż 150/90).
Jak to osiągnąć:
❱ Zmniejszyć ilość soli w diecie do nie więcej niż 1500 miligramów dziennie (około pół łyżeczki).
❱ Unikać potraw o wysokiej zawartości cholesterolu, takich jak hamburgery, sery i lody.
❱ Spożywać 200g. owoców i warzyw dziennie, jedną porcję ryby dwa do trzech razy w tygodniu, kilka porcji pełnych ziaren i niskotłuszczowego nabiału dziennie.
❱ Więcej ruchu - co najmniej 30 minut dziennie, a w miarę możliwości więcej.
❱ Rzucić palenie, jeżeli palisz.
❱ W razie potrzeby przyjmować leki na ciśnienie krwi.

2. Schudnąć

Otyłość, jak również związane z nią powikłania (w tym wysokie ciśnienie krwi i cukrzyca), zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia udaru mózgu. Jeżeli masz nadwagę, utrata zaledwie 10 kilogramów może mieć realny wpływ na ryzyko wystąpienia udaru.

Cel: Idealny wskaźnik masy ciała (BMI) wynosi 25 lub mniej, ale może to być dla ciebie nierealne. Należy opracować z lekarzem osobistą strategię odchudzania.
Jak to osiągnąć:
❱ Starać się jeść nie więcej niż 1500 do 2000 kalorii dziennie (w zależności od poziomu aktywności i aktualnego BMI).
❱ Zwiększenie ilości ruchu poprzez takie aktywności jak spacery, gra w tenisa, a także poprzez uczynienie aktywności częścią każdego dnia.

3. Więcej ćwiczeń

Ćwiczenia fizyczne przyczyniają się do utraty wagi i obniżenia ciśnienia krwi, ale również same w sobie stanowią samodzielny środek zmniejszający ryzyko udaru mózgu.

Twój cel: Ćwiczyć z umiarkowaną intensywnością co najmniej pięć dni w tygodniu.
Jak to osiągnąć:
❱ Codziennie rano po śniadaniu spacerować po okolicy.
❱ Klub fitness lub siłownia z przyjaciółmi.
❱ Podczas ćwiczeń należy osiągnąć poziom, przy którym ciężko się oddycha, ale można jeszcze mówić.
❱ W miarę możliwości należy chodzić po schodach zamiast jeździć windą.
❱ Jeżeli nie masz 30 minut z rzędu na ćwiczenia, proszę podzielić je na 10-15-minutowe sesje kilka razy dziennie.

4. Jeśli pijesz - rob to z umiarem

Picie niewielkiej ilości alkoholu, na przykład średnio jednego dziennie, jest w porządku. Gdy zaczyna się pić więcej niż dwa i więcej drinków dziennie, ryzyko wzrasta bardzo gwałtownie.

Twój cel: Nie pić alkoholu lub robić to z umiarem.
Jak to osiągnąć:
❱ Wypijać nie więcej niż jeden kieliszek alkoholu dziennie.
❱ Pij przede wszystkim czerwone wino, które według niektórych badań może zapobiegać chorobom serca i udarowi.
❱ Proszę uważać na wielkość porcji.
Standardowa wielkość drinka to: 200g. wina, 500g. piwa lub 50g. mocnego trunku.

5. Leczenie migotania przedsionków

Migotanie przedsionków to rodzaj nieregularnego rytmu serca, który powoduje tworzenie się skrzepów w sercu. Skrzepy te mogą następnie przedostać się do mózgu, powodując udar. Migotanie przedsionków niesie ze sobą prawie pięciokrotne ryzyko udaru, dlatego należy je traktować poważnie.

Twój cel:  Jeżeli masz migotanie przedsionków, należy je leczyć.
Jak to osiągnąć:
❱ W przypadku wystąpienia objawów, takich jak kołatanie serca lub duszności, należy zgłosić się do lekarza na badanie.
❱ Być może trzeba będzie przyjmować lek przeciwzakrzepowy (rozrzedzający krew), taki jak jeden z leków przeciwzakrzepowych o bezpośrednim działaniu, aby zmniejszyć ryzyko udaru mózgu spowodowanego migotaniem przedsionków. 

6. Leczenie cukrzycy

Wysoki poziom cukru we krwi z czasem uszkadza naczynia krwionośne, zwiększając prawdopodobieństwo tworzenia się w nich zakrzepów.

Twój cel:  Utrzymać poziom cukru we krwi pod kontrolą.
Jak to osiągnąć:
❱ Kontrolować poziom cukru we krwi zgodnie z zaleceniami lekarza.
❱ Stosować dietę, ćwiczenia i leki, aby utrzymać poziom cukru we krwi w zalecanym zakresie.

7. Rzucić palenie

Palenie przyspiesza tworzenie się zakrzepów na kilka różnych sposobów. Zagęszcza krew i zwiększa ilość blaszek miażdżycowych w tętnicach. Rzucenie palenia, obok zdrowej diety i regularnych ćwiczeń fizycznych, jest jedną z najsilniejszych zmian stylu życia, która pomoże ci znacznie zmniejszyć ryzyko wystąpienia udaru.

Twój cel:  Rzucić palenie.
Jak to osiągnąć:
❱ Zwrócić się do lekarza o poradę dotyczącą najbardziej odpowiedniego dla Ciebie sposobu rzucenia palenia.
❱ Należy zastosować środki wspomagające rzucanie palenia, takie jak tabletki lub plastry nikotynowe, poradnictwo lub leki.
❱ Nie należy się poddawać. Większość palaczy potrzebuje kilku prób, aby rzucić palenie. Każdą próbę należy traktować jako krok w kierunku skutecznego pokonania nałogu.

Jak rozpoznać udar?

Zbyt wiele osób ignoruje objawy udaru mózgu, ponieważ zastanawiają się, czy ich objawy są prawdziwe.
Nie należy zwlekać z wystąpieniem jakichkolwiek nietypowych objawów.
Proszę słuchać swojego ciała i zaufać instynktowi.
Jeżeli coś jest nie tak, należy natychmiast zwrócić się o fachową pomoc.

tabela identyfikacji udaru

Oznaki udaru to m.in:
❱ osłabienie po jednej stronie ciała
❱ drętwienie twarzy
❱ nietypowy i silny ból głowy
❱ utrata wzroku
❱ drętwienie i mrowienie
❱ niepewny chód

Odwiedź sklep:
UdarRehab.pl prowadzony przez udarowców dla udarowców.
"No bullshit" - Tylko sprawdzone przez nas urządzenia i pomoce do rehabilitacji po udarze mózgu (wylewie)

Zainspiruj się historią pewnej rehabilitacji po udarze mózgu

Tomasz po udarze

5

Bardzo dobra terapia „grahabilitacja”

Miałem udar 9 lat temu i wypróbowałem już wiele różnych terapii. Bardzo podoba mi się grywalizacja, którą zapewnia MusicGlove. Używam tego Zestawu dopiero od miesiąca, a widzę pewien postęp. Bardzo mi to pomaga w utrzymaniu motywacji. To naprawdę niesamowite...
Tak więc ogólnie mówiąc - bardzo podoba mi się MusicGlove.

Tomasz S. (04.03.2020)

MusicGlove

JAK DZIAŁA MUSICGLOVE
Program Rehabilitacji Ręki

CZY WIESZ, ŻE PCPR DOFINANSOWUJE FitMi i MusicGlove DO REHABILITACJI PO UDARZE?

Czy kwalifikujesz się do dofinansowania nawet 95% ceny sprzętu do rehabilitacji?

Możesz sam się starać o dofinansowanie albo zlecić to nam bezpłatnie!
Nie zapominaj o podaniu swojego maila i telefonu.

Poprzedni

Zestaw FitMi....
lis 26, 2022